Korjaus, tuunaus ja materiaalivinkit/-linkit

Kauppias on monivuotisen uransa varrella joutunut ja saanut tutustua hyvin monipuolisesti erilaisten varusteiden, materiaalien ja vaatteiden ominaisuuksiin ja niiden korjaustekniikoihin. Moni pieni kikka on tullut tutuksi vasta ns. kantapään kautta tai ystävällisen ja paremmin asioihin perehtyneen asiakkaan vinkin avulla. Kauppias on jo pitkään miettinyt, että kenties nämä pienet kikat ja vinkit voisi koota tiiviiksi tietopaketiksi kaikkien saataville. Tässä olisi muutama vinkki. Lista täydentyy kauppiaan ehtimisen mukaan ja jos teillä on antaa hyviä täydennysvinkkejä tai linkkejä, niin antaa paukkua. Sen jälkeen voitte lähettää viestiä tähän osoitteeseen: info@supernova.fi

HUOM! Supernova ei vastaa teidän omien pikku kätöstenne aikaansaannoksista. Korjaaminen, ratkominen, värjääminen, tuunaaminen, yms. on aina riski. Lopputuloksena voi olla myös suuri ja lopullinen tuho. Tärkeimpänä sääntönä voidaan monesti pitää seuraavaa: Jos tuote on korvaamaton, niin teetä homma ammattilaisella! Tämä pätee elämässä melko lailla kaikkeen. Tosin harjoitus tekee mestarin ja yksi tapa oppia on harjoitella ensin tuotteilla, joilla ei ole mitään väliä. Jos tavoitteenasi on korjata esim. mummovainaan perintönä antama sähäkkä kernimuovitakki, jolla on sinulle enemmän tunnearvoa, kuin puolisollasi/lemmikilläsi/pelikonsolillasi, niin harjoittele ensin vähäpätöisimmillä vaatteilla. Supernovasta tai esim. paikallisesta kirppiksestä saa muutamalla eurolla hyviä harjoittelukappaleita, joiden avulla pääset kokeilemaan esim. vetoketjun vaihtoa tai kauluksen uusimista ennen kuin otat em. korvaamattoman ja ikityylikkään kernitakin työn alle.

Miksi korjata/tuunata?

- Armeijaylijäämä on monesti käytettyä ja saattaa yksilökohtaisesti vaatia pieniä korjausoperaatioita.
- Ylijäämätuotteisto on yleisesti hurjan kestävää ja materiaaliensa puolesta hyvin pitkälle korjauskelpoista.
- Tuunaus on hurjan kivaa ja onnistuessaan se tarjoaa aitoa tyydytystä ja niitä kuuluisia onnistumisen elämyksiä.
- Ei ole väärin osata asioita. Apokalypsin tai tylsän viikonlopun saapuessa on hyvä osata esim. hieman neuloa.
- Korjaaminen/tuunaaminen kasvattaa osaamista, itsevarmuutta ja säästää rahaa.
- Mikään edellä luetelluista asioista ei ole validi syy olla ostamatta lisää kamaa Supernovasta! Klik-Klik!

Aloitetaan yksinkertaisesti tarjoamalla pari raudanlujaa materiaali/osaamislinkkiä, joiden kautta pääsee hyvin alkuun:

Olemme vakaasti sitä mieltä, että jos haluaa aitoa ja asiantuntevaa ohjeistusta kodinhoidollisiin toimiin ja arjen säästöihin, on vain yksi ja ehkä se legendaarisin tietolähde. Martat. Martat osaa: Marttojen vaatteiden korjausohjeita

Perusohjeita, joita meiltä kysytään usein:

Vetoketjun korjaaminen:

Vetoketjun saa monesti korjattua ilman koko vetoketjun vaihtoa. Tässä muutamia perusasioita ja vinkkejä erilaisiin vikoihin:

Jumiutunut vetoketju:
Älä käytä voimaa! Jää vedin käteen tai vetoketjun hammastus vioittuu lopullisesti. Tutki jumin syytä. Monesti jumi johtuu vetoketjun ja vetimen väliin joutuneesta kankaasta, langoista ja muusta materiaalista. Jos kyseinen materiaali on näkyvillä, niin sen poistaminen vetimen alta onnistuu yleensä parhaiten laadukkailla kapeakärkisillä pihdeillä ja vetoketjun kevyellä nitkuttamisella pois jumikohdan päältä. Kevyt öljyäminenkin voi auttaa. Kun vetoketju on saatu irroitettua jumistaan, on jumin syy hyvä poistaa päiväjärjestyksestä. Joskus tuotteessa voi olla myös pieniä ompeluvirheitä, jolloin vetoketjun viereinen kangas on ommeltu liian lähelle vetoketjun rakennetta. Ne voi saada kankaan rakenteesta riippuen korjattua esim. terävillä saksilla, mutta jos kangas on purkautuvaista, niin tämä kannattaa tehdä harkiten.

Nykyaikaisissa ja varsinkin hieman laaduttomissa muovivetoketjuissa voi olla myös pieniä valuvirheitä. Hampaassa voi törröttää pieni valuviasta johtuva piikki tai muu röpelö. Sen saa yleensä poistettua varovasti viilaamalla. Viilaa vain vähän kerrallaan ja koita vetoketjua useasti. Pois viilattua, kun ei saa takaisin.

Kankea vetoketju:
Kankea vetoketju on monesti vain liian kuiva. Sopiva öljy tai muu liukaste, sekä puhdistus ja pesu parantavat yleensä suurimman osan kankeudesta. Vanha hyvä kikka on hinkata vetoketjuun hieman kynttilää. Hajutonta sellaista. Kynttilä jää paremmin vetoketjun pintaan ja pitää ketjun juoksevana pitempään. Vetoketjun väännin voi olla myös hieman vääntynyt. Tarkastele vetimen molempia puolia ja tasaa vetoaukon erot varovasti laadukkailla pihdeillä puristamalla. Purista mielummin sata kertaa kevyesti, kuin kerran ja voimalla. Vanha vedin voi aina murtua puristellessa, sille ei voi mitään ja vetimen voi yleensä aina vaihtaa. Katso vetimen vaihto-ohjeet alta.

Avautuva vetoketju:
Jos vetoketju ei pysy kiinni, niin vika on hyvin usein vetimessä. Vanha, käytössä kulunut tai hieman laaduton vetoketjun vedin saattaa löystyä käytössä, jolloin se ei paina vetoketjun hampaistoa kunnolla paikoilleen. Tarkastele vetimen molempia puolia ja tasaa vetoaukon erot varovasti laadukkailla pihdeillä puristamalla. Purista ensin toista puolta ja sitten tarvittaessa myös toista. Sen jälkeen purista vielä sivuilta. (Jos ohje ei avaudu, niin kurkista esim. tämä esimerkkivideo: Vetoketjun korjaus by Kuningaskuluttaja) Purista mielummin sata kertaa kevyesti, kuin kerran ja voimalla. Vanha vedin voi aina murtua puristellessa, sille ei voi mitään ja vetimen voi yleensä aina vaihtaa. Katso vetimen vaihto-ohjeet alta. Avautuvan vetoketjun syy voi olla toki myös viallinen hammastus. Tällöin oikea korjauskeino riippuu korjauskohteesta. Jos esim. vika on makuupussin vetoketjun alkuosasta puuttuva vetoketjun hammas, voi vetoketjuun tehdä stopperin, jolloin vetoketju ei pääse kulkemaan vikaan asti. Makuupussiin kun pääsee monesti sujahtamaan hieman lyhemmänkin vetoketjun kanssa. Tälläisen stopperin voi helposti tehdä esim. neulomalla kestävää lankaa monta kertaa vikakohdan yläpuolelle vetoketjun yli. Neuloksen tulee olla kireä, tarpeeksi moninkertainen/paksu ja langas kestävää laatua. Lanka nipun voi vielä vahvistaa sopivalla liimalla. Tässäkin kohtaa on hyvä tutkia hieman liiman ominaisuuksia, sillä esim. moni pikaliima on melko ärhäkkää kamaa. Tarkoitus on kuitenkin korjata, ei sulattaa. Jos vetimen kiristys ei onnistu ja vetimen vaihtokaan ei auta, niin monesti edessä on vetoketjun vaihto…

Vetoketjun vaihto:
Vetoketjun vaihto on korjauskohteestaan riippuen helppo tai varsin vaikea operaatio. Se on joka tapauksessa hyvä tehdä kerralla oikein ja oikeanlaisilla välineillä. Jos korjauskohde on sinulle arvokas tai tärkeä, niin vetoketjun vaihto kannattaa monesti teettää ammattilaisella. Tämä on totta myös jos esim. oma ompelukoneesi on mallia “halpatuotanto” ja ompelukohde on mallia “pomminvarma-issue-cordura-monikerros-junttura”. Menee helposti hempulampi muovirataskone rikki ja tulee vielä suurempi suru taloon. Suutarin vehkeet suutarin töihin! Tälläisissä kohdissa ammattilaisen apu ei välttämättä maksa montaa kymppiä ja olemme kuulleet ammattitason äitien/tyttöystävien/poikaystävien olevan lähes ilmaisia, jos heille vie suklaatia ja/tai kukkia. Toisaalta esim. yksinkertaista kangasta olevaan pintaan, vetoketju vaihtuu yleensä kohtuu helpolla ja tarvittaessa myös käsin. Katso alkuperäinen kiinnitystapa/neulontasaumat samalla, kun purat vanhaa vetoketjua pois. Ota tarvittaessa esim. vaihekuvia kameralla eri kulmista jotta osaat neuloa uuden vetoketjun takaisin samalla kaavalla. Säästä vanha vetoketju operaation ajaksi, sillä siitä näkee aikaisemmat kiinnityssaumat ja niiden etäisyydet ketjusta. HUOM! Vanhaa vetoketjua ei ole aina edes pakko poistaa, vaan uuden saattaa pystyä kiinnittämään vanhan viereen. Joskus taas uusi vetoketju on helpoin kiinnittää vanhan vetoketjun tilalle siten, että leikkaa vanhan vetoketjun hampaiston varovasti pois ja kiinnittää uuden vetoketjun vanhan vetskarin kankaaseen/vieripintaan. Tällöin vanhan vetskarin reunakankaan pitää olla toki purkaantumatonta tai muovilla vahvistettua mallia. Osaavat kädet saattavat keksiä myös hyvin parannuksia mm saumoihin tai ommeltekniikkaan. Halpatyössä on hyvin tyypillistä tyytyä yksinkertaiseen saumaan, sillä kunnolisesti/moninkerroin saumattu vaate saattaisi kestää liian pitkää käyttöä. Hirveää olisi se?

Tässä vielä lopuksi melko erinomainen tietopankki kaikenlaiseen näpertelyyn: Wikikko

Tuunailevin terveisin,
Marko Niinimäki
Kauppias Ite

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Voimassa 30.3.2007 alkaen, ehdot tarkistettu viimeksi 11.8.2022.

Täydelliset Supernova.fi sopimus-, tilaus-, toimitus- ja takuuehdot.

Supernovan GDPR-tietosuojaseloste löytyy täältä: Tietosuojaseloste

Huom! Palautus ja vaihtoehdot on kerrottu omassa osiossaan, jonka löydät aina kauppamme etusivulta kohdasta “Palautus- ja vaihto-ohjeet”.

Supernova.fi on Oy Smart Guard Systems Ltd:n ylläpitämä markkinapaikka. Oy Smart Guard Systems Ltd on 100% yksityinen ja kotimainen yhden miehen pienyritys.

Seuraavia ehtoja sovelletaan Supernova.fi:n ja sen asiakkaiden välisessä tapahtuvassa kaupassa.

Koska lakilätinät ovat pääasiassa melko puisevia ja tympeän tylyhköjä, tiivistimme ehdot tärkeimmiltä kohdiltaan alle lyhyeen listaan. Täydelliset Supernova.fi sopimus-, tilaus-, toimitus- ja takuuehdot löytyvät alla olevan listan alapuolelta. :

  • Periaatteemme on toimia kaikinpuolin rehellisesti, toivomme tätä myös sinulta. Huomioi että myymämme tuotteet ovat ylijäämää, ne eivät ole siis uusia tehdastuotteita. Ylijäämä voi olla käyttämättömänäkin kymmeniä vuosia vanhaa.
  • Kaikki tuotteet myydään sellaisina kuin ne on kuvailtu ja ylijäämän kohdalla kuvaukset ovat koko erän yleiskuvauksia, eli esim. käytetyssä tuotteessa on yleensä käytönjälkiä, hyväkuntoinen tuote on keskimäärin hyvässä käyttökunnossa ja käyttämätön tuote on siisti ja parhaiden tietojemme mukaan aidosti käyttämätön tai ainakin uudenveroinen. Lue kuvaukset huolellisesti ja kysy tarvittaessa lisää sähköpostitse, autamme mielellämme.
  • Käytetyt ja käytöstä poistetut (myös käyttämättömät) suojaus-/suojelutuotteet/pamput/suojaliivit/kaasunaamarit/kaasunaamarien suodattimet/palosuojatut tuotteet/yms. myydään vain keräilyyn ja niitä ei tule käyttää suojauskäyttöön. Ne eivät ole henkilönsuojaimia. Vanhojen suodattimia ei tule koskaan käyttää! Lisätietoja: “Suojelutuotteiden rajoitukset”: https://www.supernova.fi/page/28
  • Maksutapana ennakkomaksu tilisiirtona tilillemme ja erilaiset verkkopankki- ja luottokorttimaksut (palvelun tarjoajana: Paytrail).
  • Kaikki palautukset maksetaan samalla maksutavalla millä alkuperäinen tilaus on maksettu. Eli esim. luottokorttien kohdalla palautus kohdistuu luottokorttiin/sen saldoon tai seuraavaan luottokorttilaskuun ja verkkopankilla maksetun tilauksen palautus tilitetään samalle tilille mistä maksu lähti. tms.
  • Toimitustapoina Matkahuollon Lähelle paketit, Postin Ovelle- ja Postipaketti, Postin kirje, Postin Pikkupaketti. Tukkutilauksissa myös lavarahti ja nouto
    on mahdollinen.
  • Smart Guard Systems Oy varaa oikeuden peruuttaa asiakkaansa ennakkotilauksen, jos sitä ei ole maksettu 10 päivän sisällä. Vain maksetut tilaukset toimitetaan.
  • Tuotteilla 14 päivän palautusoikeus paketin vastaanottohetkestä alkaen. Huomioi, että palautusoikeutta on taloussyistä tuotekohtaisesti rajoitettu mm. metrittäin/kiloittain myytävissä tuotteissa, poistotuotteissa, MOD-maahantuoduissa erissä ja kaasunaamareissa, yms. Em. tuotteiden kohdalla tulee palautuvan paketin lähetyskulut kustantaa itse paketin lähetyspisteessä. Tämä on kerrottu selvästi jokaisen tuotteen omassa tuotekuvauksessa. Jos palautuvassa paketissa on em. ilmaisen palautuksen ulkopuolisia tuotteita, niin palautuskulut tulee maksaa itse lähetyspisteessä.
  • Tilatun tavaran/paketin noutamatta jättäminen ei uusien etäkauppaa koskevien sääntöjen mukaan riitä kaupan peruuttamiseksi. Noutamattomia tilauksia ei käsitellä palautuksina ennen kuin asiasta on sovittu asiakkaan kanssa, sillä paketti ja sen sisältö on edelleen asiakkaan omaisuutta. Jos pakettisi jää noutamatta, ota yhteyttä meihin, palautuvat paketin varastoidaan 1 vuoden ajaksi. Supernovalla on oikeus laskuttaa/vähentää noutamattoman paketin aiheuttamat tappiot täysimääräisesti. Em. koskee noutamattomana palautuvan paketin meille aiheuttamia ylimääräisiä toimituskuluja. Emme peri mitään ylimääräisiä käsittelykuluja.
  • Yritys- ja tukkutilauksiin sekä erillismaahantuonti tilauksiin ei anneta ilmaista palautusoikeutta.
  • Tilaajan tulee olla täysi-ikäinen tai hänellä tulee olla vanhempiensa lupa tuotteen/tuotteiden tilaukseen.
  • Takuu tai virhevastuu ei kata mm. tuotteen virittämistä, muuttamista tai esim. pesuohjeiden laiminlyönnistä aiheutuvia vahinkoja.
  • Supernova.fi ei vastaa ohjeiden vastaisesti, huolimattomasti, laittomasti tai tahallaan väärin käytettyjen tuotteiden aiheuttamista vahingoista tai vaaratilanteista.

Yksityiskohtaiset ehdot:

Tilaaminen:

  • Tilauksen yhteydessä asiakkaan tulee ilmoittaa nimi, osoite, sähköpostiosoite, postiosoite sekä puhelinnumero.
  • Yritysasiakkaana tulee ilmoittaa yrityksen nimi, yhteyshenkilö, sähköpostiosoite, postiosoite, y- tunnus sekä puhelinnnumero.
  • Alle 18-vuotiaalla tilaajalla tulee AINA olla huoltajan suostumus tilauksen suorittamiseen.
  • Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä kulloinkin voimassa oleviin sopimus-, tilaus- ja toimitusehtoihin, mitkä koskevat toimituksia. Me teemme samoin.
  • Voimassa olevat sopimusehdot ilmenevät supernova.fi:n kotisivulla.
  • Supernova.fi:in asiakasrekisteri on luottamuksellinen ja supernova.fi sitoutuu olemaan luovuttamatta tietoja eteenpäin muille osapuolille. Poikkeuksena viranomaiset, joilta myös vaaditaan aina virallinen lupa tietojen luovutukseen.
  • Yhteydenpito osapuolten välillä tapahtuu pääasiallisesti sähköpostilla.
  • Tilauksen jättämisen jälkeen supernova.fi ilmoittaa automaattisesti asiakkaalle sähköpostilla tilauksen tärkeimmät tiedot ja yhteystiedot.
  • Sitova kauppasopimus tulee voimaan kun asiakas on jättänyt tilauksen. Supernova.fi vahvistaa tilauksen sähköpostilla asiakkaan antamaan email-osoitteeseen.
  • Supernova.fi:in vastuu tuotteen huonosta saatavuudesta, viranomais- tai maahantuontirajoituksista rajoittuu aina kaupan purkamiseen ja mahdollisesti etukäteen maksettujen rahojen palauttamiseen.
  • Kaikki Supernova.fi:in myytävät tuotteet myydään sellaisina kuin ne ovat. Tutustu huolellisesti tuotteen tuoteselosteeseen verkkosivuillamme ja ota yhteyttä ennen tilauksen suorittamista, jos haluat tuotteesta lisäselvityksiä.
  • Mikäli asiakas ei hyväksy tuotepaketin sisältöä, tulee hänen palauttaa tuote 14 päivän palautusoikeuden puitteissa (tilauksen vastaanottamisesta alkaen) takaisin supernova.fi:iin.
  • Selvissä tuotevirhetapauksissa supernova.fi voi vedota erehdykseen, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo.
  • Supernova.fi ei ole vastuussa valmistajien tai tukkurien sivuilla olevista tiedoista tai mielipiteistä.
  • Supernova.fi varaa oikeuden valikoida asiakkaansa.
  • Supernova.fi varaa oikeuden perua ennakkotilauksen, jos sitä ei ole maksettu 10 päivän kuluessa.

Hinnat:

  • Ilmoitetut myyntihinnat sisältävät aina arvonlisäveron. Kaikkien myytävien tuotteiden hinnat on esitelty kunkin tuotteen tuotekuvauksessa ja ne näkyvät aina myös ostoskorissa tuotekohtaisesti.
  • Postikulut ja muut toimituskulut on ilmoitettu maksun yhteydessä ennen lopullista hyväksymistä ja ne on ilmoitettu myös tilausvahvistuksessa.
  • Kaikki verkossa näkyvät hinnat koskevat vain verkkokauppamme kautta ostoskorilla tehtäviä tilauksia.
  • Mikäli tuotteen hinta on noussut tilauksen vastaanottamisen jälkeen, myymme tilatut tuotteet tilaushetken hinnalla. Kuitenkin mikäli tilaukseen lisätään tuotteita, niin lisättyjen tuotteiden hinta määritellään lisäyshetken mukaisesti. Tilauksessa olevien vanhojen tuotteiden hinta ei muutu.
  • Kaikkien tuotteiden tuotetiedot näkyvät kotisivuillamme. Selvän tuotetieto virheen takia tehtävä palautus on myös asiakaspalautuksena maksuton ja palautus on tehtävä kohtuullisesti ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai olisi kuulunut havaita. Ota meihin yhteyttä asiasta ennen palautusta! Asiakkaan tulee havaita virhe kohtuullisessa ajassa.
  • Selvissä hintavirhe tapauksissa supernova.fi voi vedota erehdykseen, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo. Esimerkiksi jos 400 euron luotisuojaliivi erehdyksen vuoksi myydään 4 eurolla tai 1000 euron joukkueteltta myydään 10 eurolla, tms.

Toimitus:

  • Supernova lähettää maksetut tilaukset asiakkailleen yleensä 1-4 päivän käsittelyajalla, riippuen tilaushetkestä. Tämän päälle tulee tuotteen normaali kuljetusaika, esim. Posti ja Matkahuolto kuljettaa paketit yleensä 1-4 arkipäivässä perille. Iso osa paketeista saadaan matkaan tilausta seuraavana arkipäivänä (poislukien Keskiviikko, joka on varattu tukku tilausten pakkaukseen).
  • Jos lähetät tavaraa meille päin, esim. tuotepalautuksena, muista säilyttää palautusasiakirjat ja postin kuittikopio/seurantanumero, jos tämä on mahdollista. Ota yhteyttä meihin ennen palautusta sähköpostitse: info@supernova.fi
  • Yhden tuotteen huono saatavuus ei velvoita supernova.fi:a varaamaan muita samassa tilauksessa olevia tuotteita. Edellytämme että tilauksessa heti saatavilla olevat tuotteet pitää voida toimittaa kuluttajalle viimeistään kahden viikon kuluttua tilauksesta ja kuluttajan tulee hyväksyä huonosti saatavilla olevan tuotteen jälkitoimitus tai tuotteen tilauksen peruuttaminen. Asiasta voidaan tosin neuvotella ja pitempikin säilytys on mahdollinen erikseen sovittaessa.
  • Varaamme oikeuden muuttaa paketin toimittajaa, jos asiakkaan valitseman toimittajan lähetysjärjestelmässä on pitempiaikaisia ongelmia (Matkahuollon ja Postin lähetysjärjestelmissä on satunnaisesti tietoteknisiä ongelmia) ja tilattu paketti on mahdollista toimittaa muun toimittajan kautta asiakkaan valitsemaan samaan noutopisteeseen. Esim. Näin toimitaan jos Postin lähetysjärjestelmä ei toimi koko päivänä ja paketti on mahdollista toimittaa samaan noutopisteeseen Matkahuollon pakettina. Mahdolliset toimituskulujen erotukset palautetaan tällöin asiakkaalle ja ylimääräisiä lähetyskuluja ei veloiteta.

Maksuehdot:

  • Tilaus voidaan maksaa Paytrail-maksupalvelun monipuolisilla maksutavoilla (Verkkopankki, luottokortit, lasku/osamaksu, yms.) tai etukäteen normaalina tilisiirtona tilillemme. Tilisiirrolla maksetut tilaukset toimitetaan vasta kun maksu on ehtinyt tilillemme.
  • Osa laskulla/osamaksulla tapahtuvista maksutavoista saattaa edellyttää rekisteröitymistä asiakkaaksi maksupalveluntarjoajalle.
  • Tilisiirrolla maksettaessa maksuaika on 10pv. Maksamattomat tilaukset peruutetaan kun 10pv on kulunut.
    Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla pankkien maksutavoilla. Maksunappi: Osuuspankki, Sampo, Tapiola, Aktia, Nooa, Nordea, Paikallisosuuspankit, Säästöpankit, Handelsbanken, Ålandsbanken sekä S-Pankki. Maksaminen tapahtuu Paytrail -palvelun maksamiseen rakentaman sivuston kautta. Maksutapana on myös tilisiirto ennakkomaksuna. Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksu- ja rahoituspalvelun toteuttaa Paytrail yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa.
  • Verkkokauppamme lopullisesta ostoskorista käy aina ilmi tuote/tuotteet, jota olet tilaamassa sekä kaikki tilauksen kustannukset, mukaanlukien Alv. Kuljetuskustannus ilmoitetaan heti kun asiakas on valinnut ja vahvistanut haluamansa kuljetustavan.
  • Kaikkien tuotteiden hinnat ovat selkeästi esillä jokaisessa verkkokauppamme tuotteessa. Erillisestä pyynnöstä ja asiakkaan kanssa sopien voimme aina myös lisätä tilauksen mukaan ilmaista materiaalia (1kpl / yli 20 Euron tilaus), siitä ei koskaan pyydetä maksua. Ilmaistuotteilla ei ole palautusoikeutta.

Peruutukset, Palautukset ja palautusoikeus:

Tärkeimmät:
  • Jos haluat perua tekemäsi verkkokauppaostoksen, sinun on ilmoitettava tästä myyjälle selkeällä tavalla viimeistään 14 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta. Sinun ei tarvitse esittää perusteluja sille, miksi haluat käyttää peruuttamisoikeuttasi, mutta olemme erittäin kiitollisia jos sen teette.
  • Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen postista/automaatista/noutopisteestä/tms. ei riitä. Kuluttajan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että ilmoitus on tehty. Voit ilmoittaa perumisesta myös ennen tavaran toimittamista.
  • Peruutus-/palautusilmoituksen voit tehdä Supernovaan helpoiten sähköpostitse: info@supernova.fi. Voit myös liittää ilmoituksen palautuspaketin mukaan vapaamuotoisesti kirjoitetulla lapulla. Ole ystävällinen ja kirjoita ilmoitus kuitenkin mahdollisimman selkeällä käsialalla.
Lisää aiheesta:
  • Verkkokaupassamme on 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus joka koskee suurinta osaa tuotteista.
  • 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus alkaa hetkestä, jolloin asiakas vastaanottaa paketin/kirjeen.
  • Palautuksesta/peruutuksesta tulee ilmoittaa meille sähköpostitse: info@supernova.fi
  • Palautus maksetaan aina 14pv sisällä palautuksen saapumisesta ja palautusilmoituksen vastaanottamisesta. Ota meihin yhteyttä jos palautusta ei kuulu 14pv sisällä siitä kun paketti on saapunut meille!
  • Ovelle-pakettien (eli esim. Posti Kotipaketti) toimituskuluja ei palauteta, Ovelle-palvelu on maksullinen ja ylimääräinen palvelu. Niiden kohdalla palautetaan vain normaalin noutopistepaketin toimituskulu. Älä käytä Ovelle-palveluita jos tämä ei ole mielestäsi hyväksyttävää.
  • Joissain tuotteissa, kuten poistotuotteet, kiloittain myytävät materiaalit ja kaasunaamarit ei ole ilmaista palautus- tai vaihto-oikeutta. Jos palautat paketin joss on em. tuotteita, tulee palautuspaketin lähetyskulut maksaa itse lähetyspisteessä. Asiakaspalautuspaketin käyttä on em. tuotteiden kohdalla aina taloussyistä kiellettyä.
  • Metrituotteissa palautusoikeutta ei ole lainkaan.
  • Itse pakettien toimittajakohtaiset palautusohjeet löydät täältä: Kuinka teen palautuksen?
    *Jos tuotteella ei ole ilmaista palautusoikeutta, on se ilmoitettu selvästi kunkin tuotteen tuotekuvauksessa ja Asiakaspalautuspaketti-palvelun/tms. käyttäminen on tällöin kiellettyä. Nämäkin tuotteet saa aina palauttaa, mutta näiden tuotteiden palautustilanteessa asiakkaan tulee aina maksaa paketin lähetyskulut itse.
  • Omakustanteisessa palautuksessa voi vapaasti käyttää Matkahuollon tai Postin, yms. pakettipalveluita, eli palautusta ei tarvitse tehdä samasta noutopisteestä mistä paketin vastaanotti. Suosittelemme kuitenkin käyttämään aina seurantakoodillisia lähetystapoja!
  • Palautusoikeus koskee vain tuotteita, joita ei ole otettu käyttöön. Tuotteen tulee olla siinä kunnossa, missä se on toimitettu ja sen tulee olla myyntikelpoinen. Palautettavan tuotteen tulee olla kaikilta ominaisuuksiltaan siinä kunnossa kuin missä se oli pakettia avatessa. Kaikkea saa aina sovittaa ja kokeilla. Ulkokäyttö, tupakoiminen ja esim. peseminen on kielletty. Alusvaatteiden sovittaminen tulee aina suorittaa toisten, puhtaiden alusvaatteiden päälle. Sovituksen yhteydessä vaatteisiin mahdollisesti tarttuneet lemmikinkarvat tulee poistaa tuotteista ennen niiden palautusta. Ota yhteyttä jos palautus mietityttää!
  • Tuotepakkaus tulee avata varovaisesti ja mahdollisimman siististi. Kuluttajalla on oikeus kokeilla ja sovittaa tuotetta kuten ihan tavallisessa kivijalkakaupassa, mutta ei ottaa sitä käyttöön ilman palautusoikeuden menettämistä. Palautettava tuote tulee olla myyntikelpoisessa kunnossa..
  • Palauttaminen on kuluttajalle palautusoikeudellisissa tuotteissa maksutonta. Yritysasiakkaat, järjestöt, yms. toimijat maksavat pääsääntöisesti palautuksensa itse.
  • Kirjeitse tilatut tuotteet tulee aina myös palauttaa meille vain ja ainoastaan kirjeitse.
  • HUOM! Kaikki vaihtolähetykset meiltä asiakkaalle suoritetaan normaaleilla Matkahuollon tai Postin pakettipalveluilla, näissä toimituksissa ei käytetä kotiinkuljetusta vaikka alkuperäinen tilaus olisikin tilattu kotiinkuljetuksella. Kotiinkuljetuksen saa aina vaihtopakettiin lisämaksusta, maksun suuruus perustuu paketin painoon ja sen hetkiseen Postin/yms. toimijan listahintaan.
  • Pelkkä tilatun tavaran/paketin noutamatta jättäminen ei vuonna 2014 voimaantulleiden etäkauppaa koskevien sääntöjen ja verkkokauppalain mukaan riitä kaupan peruuttamiseksi. Jos paketti palaa meille noutamattomana, odotamme asiakkaan yhteydenottoa ja lähetys varastoidaan hyllyymme yhden vuoden ajaksi. Noutamattomien pakettien aiheuttamat tappiot ja palautuneen paketin toimituskulut peritään asiakkaalta ennen kuin paketti voidaan uudelleentoimittaa. Jos asia käsitellään palautuksena, niin vähennämme palautuksesta paketin toimituskulujen suuruisen summan (paketin toimituskulut molempiin suuntiin, eli painosta riippuen alkaen n. 10-20 Euroa).
  • Tavallinen 14 vuorokauden peruuttamisaika pitenee silloin, jos myyjä ei kerro peruuttamisoikeuteen liittyvistä ehdoista tai jos myyjä ei varmista, että hyväksyt tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Nämä tiedot on aina annettu sekä tilauksen yhteydessä hyväksyttävissä ehdoissa (tilausta ei tosin voi Supernovassa suorittaa ilman ehtojen hyväksymistä), että myös yksittäisissä tuotteissa. Verkkokauppamme ostoskorista käy aina selkeästi ja yksiselitteisesti ilmi tuote/tuotteet, jota olet tilaamassa sekä kaikki tilauksen kustannukset, mukaanlukien Alv. Mitään ylimääräisiä jälkikustannuksia tai maksuja ei jo ostetuista tuotteista pyydetä tai peritä.

TUOTEPALAUTUKSET AINA:

  • Viimeistään 14 päivän kuluessa hetkestä, jolloin ilmoitit meille palautuksesta. Tuotepalautukset täytyy suorittaa asiakaspalautuksena verkkokaupassamme antamiemme ohjeiden mukaisesti. Huomioi että kaikissa tuotteissa, mm. poistotuotteet, keräilytuotteet, kaasunaamarit, ei ole ilmaista palautusoikeutta. Myös tuotteet joissa ei ole ilmaista palautusoikeutta voi aina palauttaa, niitä sisältävän palautuspaketin kulut vain täytyy maksaa itse lähetyspisteessä.
  • Älä lähetä palautuksia maksullisilla lähetystavoilla kuten Postiennakolla tai muilla ohjeidemme vastaisilla toimitustavoilla, tällaisia lähetyksiä ei taloussyistä voida vastaanottaa.
  • Kun lähetät meille jotain, muista teipata paketti hyvin ja suojata sisältö huolellisesti. Paketin ja sen sisällön tulee kestää toimitusmatkansa ehjänä.
  • Liitä palautuksen yhteyteen: Tilausnumero, nimesi ja osoitteesi, halutessasi syy palautukseen tai vaihtoon. Jos maksoit tilauksesi tilisiirrolla, niin rahallisten palautusten yhteydessä tarvitsemme myös IBAN-muotoisen tilinumerosi. Tilinumeron voi lähettää meille myös sähköpostitse, jolloin esim. käsialasta johtuvat virheet karsiutuvat pois.
  • Palauta tuotteet siihen toimipisteeseen, mistä noudit lähetyksesi. Esim. Jos tilasit Postilla, palauta paketti Postin asiakaspalautuksena ja jos tilauksesi saapui Matkahuollon kautta, tee palautus samaan Matkahuollon toimipisteeseen, mistä noudit paketin.
  • Aiheettomista palautuksista veloitamme paketin meille mahdollisesti aiheuttamat tappiot/kulut asiakkaalta voimassa olevan Itellan/Matkahuollon hinnaston mukaan.
  • Jos palautettu tavara ei ole enää myyntikelpoista, Supernova.fi ei voi hyväksyä palautusta.
  • Tuotteen palautusoikeus on aina tuotekohtainen eikä mahdollisesti toisen tuotteen toimituksen myöhästyminen oikeuta saamaan toiselle tuotteelle pidempää palautusaikaa.
  • Nämä palautusoikeusehdot eivät koske ulkomailta tulevia tilauksia, ulkomaan tilauksissa asiakas maksaa aina itse palautuskulut täysimääräisesti.

Toimitus- ja tuotetietovirheet, yhteensopivuusongelmat ja reklamaatiot:

  • Ongelmatapauksissa ota yhteyttä aina supernova.fi:iin.
  • Kuluttajasuojalain mukaisesti ostajan on ilmoitettava virheestä takuunantajalle kohtuullisessa ajassa, kun ostaja havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se.
  • Mahdolliset reklamaatiot täytyy lähettää meille 14 päivän sisällä tuotteen/paketin vastaanotto hetkestä (mukaanlukien pyhäpäivät ja viikonloput). Reklamaation mukana täytyy olla kopio ostoskuitista (myös sähköpostilla tullut versio kelpaa), kuitinnumero sekä tilisiirrolla maksettujen tilausten kohdalla asiakkaan tilinumero. Puutteellisesti tai myöhässä tehtyjä reklamaatioita ei voida käsitellä.
  • Kaikki kaupan purkamiset ja alennukset suositellaan aina sovittavaksi kirjallisesti (esim. sähköpostilla). Puhelimessa tehtyjä kaupan purkamisia tai alennuksia voi olla jälkikäteen vaikea tarkistaa, muistaa tai varmentaa.

Lähetä palautetta tai kysymyksiä sähköpostilla –
info@supernova.fi